Paul Joostens
Paul Joostens (Antwerpen 1889 – Antwerpen 1960) is één van de meest eigenzinnige avant-gardekunstenaars in België. Joostens heeft belangstelling voor verschillende media: schilderijen, tekeningen, collages, assemblages, en zelfs proza en poëzie. Na een traditionele opleiding aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten in Antwerpen, gaat hij op zoek naar nieuwe picturale middelen en wordt één van de eerste collagekunstenaars in België.
Hij schilderde aanvankelijk in een post impressionistische stijl, waarbij zowel Ensoriaanse als fauvistische invloeden verwerkt werden. Vanaf 1916 liet hij zich inspireren door het kubisme en futurisme. Onder het pseudoniem Duco Of Malibot maakt hij tevens satirisch-erotische tekeningen en grafisch werk. Paul Joostens trekt zich vanaf de jaren dertig meer en meer terug uit het openbare leven. Hij kiest voor een vrijwillig isolement binnen de muren van zijn atelier. Enkel ’s avonds schuimt hij de Antwerpse cinema’s af. Haast filmisch gaat Joostens foto’s uit tijdschriften, kranten, postkaartjes of boeken over en naast elkaar 'monteren'. Via avant-gardepublicaties ontdekt hij de kunst van de Duitse pioniers van de fotomontage, Hannah Höch en John Heartfield. Van 1946 tot aan zijn dood bestaat zijn oeuvre uit deze dadaïstische assemblages en een reeks schilderijen of tekeningen waarin zijn droomgestalte van de vrouw, zijn ‘poezeloezen’, de hoofdrol vertolken.
Zijn werken zijn o.a. opgenomen in het KMSK te Antwerpen en Brussel en Mu.Zee te Oostende.