Fotografie in de Botanique

Twee niet te missen fototentoonstellingen in de Botanique te Brussel!

In het Museum loopt er de expo 'Where I find myself' van de Amerikaan Joel Meyerowitz. Deze New Yorkse straatfotograaf was één van de eerste om kleurenfilms te gebruiken in het  zwart-wit tijdperk. Zijn fotoboeken zijn uitgegroeid tot ware cultklassiekers en net na de aanslagen van 11 september was hij als enige fotograaf die toegang kreeg tot de ruïnes van het World Trade Center. De beelden die hij toen vastlegde vormen een archief van onschatbare waarde en een getuigenis zonder weerga van de geschiedenis van Ground Zero.

Daarnaast is er 'Come dawn to us' van de Luikse Lara Gasparotto in la Galerie. Haar ensembles bestaan uit adembenemende landschappen, sensuele ensceneringen of ruwe fragmenten, geplukt uit het dagelijks leven. We worden naar het hart van de intieme kring van de kunstenares gevoerd, tegelijk teder en zuur, en tegelijk ondergedompeld in haar bespiegelende mijmeringen.

Meer informatie hier

BELGIUM ART CETERA

Belgium Art Cetera werpt een originele blik op de beeldende kunstgeschiedenis van België. Ons rijke kunstverleden wordt door 25 bekende Belgische perscartoonisten met een behoorlijke portie humor aangepakt. 

Deelnemende cartoonisten: Kroll, Karl, Philippe Geluck, Kamagurka, Herr Seele, duBus, Marec, Gal, Vadot, Johan De Moor, Quirit, Cécile Bertrand, Ilah, Kanar, Kim, Lectrr, Zaza, Max Tilgenkamp, Sondron, Fritz, Steve, Joris Snaet, Clou, Fred en Cost.

De tentoonsteling loopt nog tot en met 28 januari 2018 in het BELvue museum te Brussel

meer informatie hier

Modigliani in Londen

Mocht hij het geweten hebben … mensen die in het Londense Tate Modern aanschuiven om een overzicht van zijn werken te zien. Tijdens zijn leven had Modigliani welgeteld één individuele tentoonstelling en daar kwam dan  nog de politie bij kijken: er waren plukjes schaam – en okselhaar te zien!

In Tate ontdek je het indrukwekkende oeuvre van de man die reeds op zijn zesendertigste stierf. Oorspronkelijk zag hij zichzelf vooral als beeldhouwer, een activiteit die hij om gezondheidsredenen moest staken. Een verzorgde museale opstelling van zijn beeldhouwwerken, een reeks hoofden vaak gehouwen uit werfstenen, vormt een sleutel tot het begrijpen van zijn latere werk. Zijn hoofden hebben de uitgerekte fijngesneden structuur die een soort handelsmerk van zijn latere naakten en portretten vormen. Hij zag zijn gebeeldhouwde gezichten als een onderdeel van kariatiden. Deze beeldvorming speelt duidelijk door in zijn sterk gestructureerde doeken waar kleur en dunne lijn gevoelig geproportioneerd zijn.

Modigliani abstraheert zijn modellen tot fijne langwerpige figuren. Neus, ogen en mond zijn dun uitgesneden maar des te opvallender aanwezig. De abstractie leidt niet tot het verdoezelen van de identiteit van de geportretteerde. Ze helpt integendeel om de verschillende persoonlijkheden te karakteriseren en vaak ook hun gevoelige intimiteit te onthullen.

'Modigliani' tot 2 april 2018 in Tate Modern.